Sunday, February 16, 2014

Solve If You Are Genius

Aku memang suka IQ test tapi aku xreti2 camne nak jawab..jadi tadi aku on facebook dan terjumpa 1 IQ test nie...


bila aku tengok soalan nie terus aku ambil calculator dan kira..first sekali otak aku ligat pikir solution nya begini..

8*7=56
7*6=42
6*5=30
5*3=20????

macam mana bole 5*3=20 kan?? nampak sangat dia nak kero kan mata aku xnak bagi 4..padahal kalau dia letak 4 kat situ, 5*4=20..dan terus boleh kira macam nie...

8*7=56
7*6=42
6*5=30
5*4=20
4*3=12
3*2=6

saja je hilangkan nombor 4 supaya kita pening2 lalat..haha..tapi dah namanya IQ test kan..kenalah bijak berfikir dan cari tahu punca mana datang nombor 20 tu..kena pandai pusing2..nie baru sikit, tu ha kat dalam buku aku beli banyak soalan yang super extreme..tapi aku mampu tengok sambil mata terkelip2 jelah..wahahaha..

ada cara lain lagi nak kira..nie aku tengok comment2 orang ye bukan aku memandai..yang aku terdetik cara nak kira macam kat atas nie jelah..cara nak kira boleh jugak guna formula (n*n)-n *macam belajar algebra* huhu..

(8*8)-8=56
(7*7)-7=42
(6*6)-6=30
(5*5)-5=20
(3*3)-3=6

masuk akal jugak kan?? sebabnya dia kira betul2 ikut soalan xmacam haku memandai tambah nombor 4..siapa yang pikir macam nie genius jugaklah..dan xsemestinya kalau pikir macam first solution kat atas xgenius..*macam angkat bakul sendiri je* hahaha..xdelah bukan aku sorang je pikir macam tu..ramailah aku tengok kat comment2 orang banyak yang bagi solution macam tu..

ok aku rasa solution kepada soalan nie depends on cara kita solve soalan tu lah..aku rasa dia xnak letak nombor 4 sebab saje xnak letak nak kita pikir macam mana cara nak solve nombor 3 tu..tapi bila tengok solution yang kedua macam yang tu lagi betul sebab betul2 ikut soalan..

so readers?? how?? which are the solution that give you the right answer?? nie namanya think out of the box! ataupun think beyond of your brain ke head ke whateverlah! sebab xtahu mana betul..macam dua2 betul jekk..hehee..

p/s: sebenarnya penimbang rumah aku rosak! sebenarnya berat aku maintain jekk!! kuang asam + kuang hajoo kan?? so dalam hati aku berkata redha itu ikhlas, pasrah itu menyerah! *tetibe ombak rindu* ok chiooww doluuu! =B

1 comment:

  1. A general solution is posted here . . . https://www.scribd.com/doc/260182194/Elementary-Sequences

    ReplyDelete