Tuesday, February 18, 2014

Terdetik Sekejap. Tiba-Tiba Rasa Macam Nak Sambung Belajar Kat Luar Negara.



Terdetik sekejap. terdetik cuma. cuma beberapa minit lepas..erm xminitlah beberapa jam lepas aku tiba tiba terdetik nak stop belajar kat UiTM dan apply sambung belajar overseas...boleh x aku pikir cam nie??

aku terpikir masa dalam pukul 5 lebih tadi..aku sebenarnya kalau xde kerja kan aku dok blogwalking blog orang..aku adalah follow sorang blogger nie..dia ambil master kat UK dan post2 dia kebanyakan nya tentang student life dan course dialah..nampak inspired aku sangat tau! walaupun course dia jauh beza dengan course aku..sebelum nie kan aku nak sangat study overseas..macam xsabar dan nak stop study kat uitm dan apply uni luar..aku kan kalau nak sangat aku akan usahakan..kang xpasal2 aku pergi apply jugak kang! aku nie unpredictable..hahaha..

bukannya aku dah putus harapan sebab ada paper repeat, aku memang nak sangat study overseas..kalau nak tunggu PhD macam susah sangat je kat overseas..so aku nak lah buat time master nie..aku xcakap kat siapa2 lagi kerja gilerr aku nie..kang aku apply senyap2 kang..kalau dapat boleh aku yehaa2!! kalau xdapat senyap jelah..aku xdelah malu..kan? hehehe..

tapi bila study overseas, aku akan jauh dengan family terutamanya..jauh dari rumah..jauh dari kengkawan..dan aku takut nak adapt dengan environment kat sana..yelah study overseas aku nak kena communicate kot dengan orang sekeliling..dengan lecturers..dengan accent diorang..hengat senang nak paham?? fiuuhh~~ mencabar sangat! kang tercengang2 pulak aku kang..subject aku pun nanti belum tentu susah senangnya..tapi aku nak lah cabar diri aku..tengok orang travel europe memang best..tapi aku bukan sekadar travel tapi kena jugak struggle..

terang2 lah nanti aku nak sambung aku dah kawen..kalau rezeki aku dapat baby cepat, camne aku nak sambung?? dah ada anak kena ada tempat tinggal yang selesa..husband aku pulak?? mestilah kena ikutkan..mana boleh tinggal..nanti husband aku nak kerja mana?? semua tu aku kena pikir...complicated kan?? tapi kalau nak seribu daya, xnak seribu dalih..aku tahu tunang aku sentiasa support dengan apa yang aku nak buat janji aku bahagia dan akhirnya aku berjaya..pesan dia lagi kalau dah berjaya jangan lupa dia..mestilah aku xkan lupa orang yang banyak membantu kan dari luar dan dalam dari dulu sampailah sekarang..luar dalam? apekah? hohohoho..

aku adalah buat survey2 nie..alah survey2 uni mana aku nak belajar kat overseas..*nampak x macam aku batak sangat??*..first uni yang aku nak sangat masuk adalah University of Manchester..


aku tengok adalah course yang aku nak tu..environment pun best..ramai student dari malaysia..xdelah aku macam sengal2 kan bila kat sana..atleast aku jumpalah orang 1 negara dengan aku..bolehlah geng..xdelah aku takut2 nak communicate ke ape..lagi 1 yang aku suka tentang U nie adalah laman web dia..senang nak cari postgraduate programme, how to apply, entry requirements, IELTS score untuk student dari malaysia..dan macam2 lagilah..semua U nie sediakan..xbermakna lah U lain xsediakan..aku kan explore U nie je..hahahaha! aku kan sebenarnya dengan uni2 kat luar negara nie aku tertarik dengan struktur bangunan dia walaupun aku bukan study architecture..nampak old school kan?? tapi serius cantik siot!

memandangkan banyak perkara lagi yang aku pikirkan..bukan saja di Man Uni nie je, bila pikirkan kerjaya suami aku nanti adalah seorang mekanik kereta, terpikir jugak untuk sambung belajar di Jepun..kenapa Jepun? sebab tunang aku nie ada bengkel sendiri..dia bos dia jugaklah kuli..*kejam x statement nie??* jadi barang2 yang dia supply or betulkan kereta orang or halfcut ke spareparts ke entah aku pun xpaham semuanya datang dari jepun, makanya untuk memudahkan dia bekerja, terdetiklah hati nak sambung di Jepun..dia pun ada kawan yang bekerja di sana..xdelah mati kutu gamaknya..bolehlah dapat duit menyara aku dan anak2...ewahh2! 

terdetik jugak lagi nak ambil course.....erm macam mana aku nak terangkan nie ye..ok camnie, dulu aku ada ambil kelas bahasa jepun untuk 3rd language, dan lecturer yang ajar aku tu belajar dekat jepun tau..then jadi lecturer ajar bahasa jepun..yang dia belajar kat jepun tu course apa?? aku nak cakap aku terdetik nak ambil course sebegitu sebab boleh aku jadi lecturer ajar bahasa jepun..ye x?? ke sebab dia ambil course lain dan disebabkan dia fasih berbahasa jepun, dia apply sebagai lecturer yang ajar bahasa jepun?? diluar bidang kuasa I nie..

dannnnn....aku pun ada buat2 survey di uni2 kat Jepun antaranya Universtity of Tokyo..first ranking eh kat jepun..mampu nak belajar kat sini?? yang xbestnya...aduh kena terang lagii..contohnya course yang aku nak ambil tu adalah mathematical sciences, jadinya aku ke laman web tersebut dan yang xbestnya, laman web itu tulisan jepun! hampeh aku nak paham..memang xpaham lah 1 hape kan..dala xde translation...xtaulah uni lain camne..nanti aku pergi terjah kalau ada masa..

*cantik dowh bangunan dia*

aku sebenarnya nak sangat belajar overseas tapi takut nak apply..sebab apa tau x?? sebab kena ambil IELTS! weyhhh muet pun pass x pass je nie kan nak ambil IELTS??? paling2 pun nak band 7/9..xmampos aku nak struggle?? lagi2 kalau examiner nya memang mat salihh tulen..mampu aku nak bercakap?? masa muet dulu, examiner mat salih celup pun aku just boleh cakap "Sorry, I don't know how to say" nie apa lagi kalau mat salihh tulen, terus bisu sekejap..bila aku cakap macam kat atas nie korang paham2 lah aku dapat band berapa..xpayah cakaplah rasa senak di dada bila ingat balik result muet..*ceh terlebih emo pulak*

tapi tadi kata nak cabar diri sendiri kan..tu yang terdetik nak cabar diri sendiri ambil IELTS..aku macam xnak ambil kelas dia..mahal nak mampos eh!! cekik darah betul..aku rasa beli buku beserta CD dan practice sendiri...ok kot..eh? cakap sorang2 depan cermin..ok ke? meluat x tengok diri sendiri membebel depan cermin? wahahaha..InsyaAllah dapat baucer buku 1 malaysia kang aku pi beli sat..hohohoho..*semangat!*

MARA pulak pinjaman kan?? pinjam lagi?? dala PTPTN nie aku xhabes bayar..keliling pinggang hutang piutang mak nie ooiii! tu 1 hal, aku dengan kereta nak berbayooo bulan2..tapi kereta xpe boleh setel lagi..bab PTPTN nie, boleh mintak tangguh kan kalau nak study overseas?? wah2 guarantee confirm je nak fly tanya soalan cenggini..wuhuhuhuhu..

apa kata kawen dulu dan tengok ekonomi dan keadaan lepas kawen camne kan?? nie melulu je decide itu ini xbincang..xdelah ini cuma terdetik sekejap, sedetik lebih..*eh macam lagu anuar zain* hehehe..angan2 aku sebenarnya ini semua...aku hanya mampu terdetik sekarang dan mungkin dah xterdetik dah sampai bila2...yeke?? tapi bab sambung belajar overseas nie memang aku akan terdetik banyak kali sebab ini impian..aku nak lah impian jadi kenyataan..bukan hanya impian dalam mimpi je..huhuhu..

p/s: kan tadi aku cakap aku terdetik pukul 5 lebih kan..sekarang pukul 11 lebih baru nak post..sebab tadinya sambil mengarang, sambil keluar makan jap..tu yang lambat nya..aku tengah seseme dan sakit tekak sekarang, so aku nak makan ubat seseme dan sakit tekak dan terus tidur! nite korang!




No comments:

Post a Comment