Saturday, February 1, 2014

Aku dan sukan renang

Sebenarnya sukan renang nie aku nak letak kat entri sebelum nie tapi terlupa pulak..kan aku cakap 1 entri pun da panjang jadi aku lupalah pulak nak letak pasal sukan renang nie..disebabkan aku xbuat apa kat rumah, aku nak ceritalah sikit pasal renang nie kan..aku sebenarnya suka sangat berenang..dulu masa degree sem da last2 tu aku pernah belajar berenang kat pool uitm je..uitm dihatiku kan??hehehe..dengan beraninya aku join kelas tu sorang2 xajak classmate pun sebab malu (malu xbertempat betul perempuan nie) aku belajar berenang katak je yang sempat..bayaran masa tu RM80 untuk student full time uitm..orang luar kena caj mahal sikitla..aku selalu belajar berenang hari ahad selama 2 jam..memang jadual berenang di uitm tu selama 2 jam je dan xlebih..peraturan nak berenang dalam pool tu kena pakai swimming suit..wajib! so aku pun belilah swimming suit muslimah..swimming suit agak mahal kot harganya..beratus ratus! kopak rasanya..disebabkan minat aku belilah jugak..

1 instructor ada lebih kurang 7 orang yang akan diajar berenang..bukannya semua student, dalam team aku tu, ada makcik2 yang bawak anak2 dia belajar jugak, ada makcik sorang2 belajar..aku respectlah mereka sebab rajin datang sorang2 semata mata untuk belajar berenang..mula2 biasalah kan instructor tu akan ajar nafas dalam air..caranya aku kena tarik nafas dalam2 melalui mulut sebelum tenggelam kan kepala dalam air..sambil tenggelam kan kepala tu, sambil tu kena hembuskan nafas melalui hidung..kena buat banyak kali macam tu sampai kita rasa selesa bila nafas dalam air..lamalah jugak sesi tenggelam timbul kan kepala dalam air sebab xsemua orang mampu belajar benda tu dengan cepat..ada yang masih takut2 untuk buat macam tu..

ok kedua, aku kena pegang tebing kolam renang tu dan cuba untuk timbulkan badan sambil libas2kan kaki..tapi bila buat macam tu, badan aku boleh timbul bila aku tenggelamkan sikit kepala dalam air, baru badan aku boleh terapung..kalau aku keluarkan kepala, badan aku akan jatuh balik dalam air..kenapa huh?? sapa2 instructor renang ke atau pandai berenang ke, explain lah kat aku nie ha..disebabkan tu, sampai sekarang aku xboleh berenang dengan mengeluarkan kepala..mesti tenggelamkan kepala sikit dalam air baru boleh terapung..lemas oii! I jeles tau nampak orang lain boleh berenang dengan jayanya! lagi satu aku nie bila terapung kan badan mengadap bumbung, aku xreti nak landing..hahaahaa..bila nak landing mesti ada sorang yang tarik badan aku tegak baru boleh landing..uisshhh malu!! hahaha...kadang2 kan sampai aku lemas tau..tulah dala xpandai landing tapi bajet gheti je kan..amik kau terbatuk2 bila air masuk tekak! masa aku belajar berenang tu, aku respectlah kat 2 orang budak nie dalam 6-7 tahun kot umur dia..kecil2 lagi da pandai berenang..kaki xcecah lantai kot tapi pandai imbangkan badan supaya xtenggelam..haku nak buat macam tu?? kaki tu aku libas paling banyak pun 3 kali da tercungap2 sebab tenggelam timbul..lepas tu bila da penat pegang orang sebelah..hahahaha..


lepas tu, aku kena berenang dengan menggunakan papan macam gambar kat atas nie..aku kan belajar berenang katak atau frog kick dulu so aku sambil pegang papan sambil kaki aku kena berenang macam katakla..lepas aku rasa selesa dan boleh bergerak dalam air bila berenang macam tu, instructor tu suruh bernafas dalam air macam yang diajar mula2 tu..so aku pun ikutla, sambil pegang papan sambil tenggelamkan kepala dan hembus nafas dalam air dan naikkan kepala balik dan begitulah seterusnya..bukanlah aku belajar semua nie dalam 1 kelas nonstop, adalah sesi untuk hari tu kena belajar apa depends on instructorlah..kan 5 minggu..so dalam 5 minggu tu kena belajar sampai pandai..aku gigih tau belajar berenang! kadang2 bila free malam ke aku akan datang dengan adik aku untuk berenang..

ok sambung, seronok ok belajar berenang nie sampai aku rasa nak tidur je masa dalam air..hahaha..next aku kena belajar untuk tidak menggunakan papan pulak..mula2 try macam xmampu nak tolak badan aku untuk keluarkan kepala..lama aku ambil masa nak belajar teknik nie..sebab nampak orang buat macam senang kan tapi bila nak buat alahai..sampai aku suruh instructor tu follow aku sepanjang aku berenang tu sebab nak tau teknik betul ke x..tapi lama2 alhamdulillah dengan hasil usaha aku berminggu2 tu aku boleh walaupun tercungap2lah jugak..hehehe..lepas berlap2 berenang dan selesa kitorang dibawa ke tempat dalam pulak..ha tapi aku xdelah berenang kat tengah2 tu, kat tepi2 je sebab kalau aku lemas sempatlah aku pegang tebing kolam tu kan...masa kat tempat dalam tu macam2lah instructor tu suruh aku buat macam aku kena lari dan terjun dalam air..cuak ooii sebab aku rasa aku masih takut kat tempat dalam sebab aku pun bukannya reti sangat berenang kan..tapi aku buatlah jugak..sampai kadang2 tu aku lemas ok! dan instructor tu datang tolong aku..hahahaha..kelakarlah kadang2 bila teringat..hehe..^_^

zaman berenang nie zaman da lama da..saja je aku sharing kan..sharing is loving!! awww~~..hahaha..tapi sekarang bila dah lama aku xberenang, bila sekali aku berenang, aku tenggelam weyhh..aku da xboleh berenang katak tu sebab da lupa teknik..hahahaah..ha korang sapa2 yang tengah belajar berenang tu, teruskanlah walaupun da habis belajar sebab korang akan lupa kalau da lama xberenang..tu aku lah kan kalau orang lain mungkin xsemua macam aku lah..hehe..

ok sapa2 yang plan nak belajar berenang atau nak mengisi masa lapang anda berenang di pool uitm, meh aku share sikit jadual renang, bayaran masuk dan yuran belajar berenang di pool uitm..




kalau korang nak tahu cara2 nak mohon untuk belajar berenang di pool uitm, follow link nie---->cara-cara untuk belajar berenang

p/s: orang kata kalau selalu berenang badan akan kuruiihh selim kau!! ape lagi jomlah berenang!! mulakan hari anda dengan berenang!! ^_^



5 comments:

  1. cmne laa ghupe kak zurin pakai suit renang eh? share gmbr pelissshhhh!

    ReplyDelete
  2. nak tanye, jadual renang uitm shah alam sama ke dengan uitm puncak alam ?

    ReplyDelete
  3. nak tanye, jadual renang uitm shah alam sama ke dengan uitm puncak alam ?

    ReplyDelete
  4. "tapi bila buat macam tu, badan aku boleh timbul bila aku tenggelamkan sikit kepala dalam air, baru badan aku boleh terapung..kalau aku keluarkan kepala, badan aku akan jatuh balik dalam air..kenapa huh"

    Jawapannya : Apabila kepala keluar dari kolam, badan bermula dari pinggang ke bawah akan secara automatik jatuh ke bawah dan sebaliknya disebabkan kebiasaan postur tubuh manusia. Dalam sukan renang, kaedah meminimakan atau mengurangkan drag perlu datang dengan latihan. Drag inilah yang menyebabkan berlakunya beban berat yang menyebabkan manusia lembab bila berenang atau tenggelam bila berenang. Apapun, tahniah atas semangat anda.

    Passion for swimming.

    ReplyDelete