Wednesday, February 5, 2014

Pengalaman kerja aku

Entri yang mula2 dulu aku ada cakap nak share pengalaman kerja aku kan...ok entri kali nie aku nak share lah pengalaman kerja aku..aku kerja xdelah kat banyak tempat sangat..2 tempat je tu pun kejap je..paling lama 3 bulan...3 bulan pun tetap seronok dan beronok - ronok..tu pasal pengalaman tu penting untuk kita di masa akan datang..sebab sekarang nie orang semua nak pengalaman..kalau xde pengalaman susah nak dapat kerja..betul x?? 

1. Jurutol


aku rasa ramai kot yang pernah kerja lepas SPM termasuklah aku..bosan kan duduk rumah..sementara tunggu panggilan sambung belajar, aku pun bekerjalah di salah satu syarikat tol nih! jadi jurutol lah aku pada masa itu..macam mana ye aku boleh terjebak dengan jurutol nie? ha ibu aku ternampak banner jawatan kosong yang digantung di depan syarikat tu..so ibu aku suruh cubalah mana tau dapat ke kan..xdelah aku melanguk je kat rumah..at least tiap2 bulan aku dapat duit poket! 

masa interview tu, staff kat situ bagi aku soalan math sebanyak 20 soalan! aku xtahu lah pulak ada limit masa nak jawab..so aku jawab jelah alar kadar..macam slumber jelah xterkejar2 masa tu..bila aku da jawab selama 15 minit kot kalau xsilap, orang tu cakap "ok lagi 5 minit"..aku da gelabah! aku da lupa aku jawab betul berapa tapi lulus lah..alhamdulillah..yang membuatkan aku nak kerja situ sebab transport..company tu sediakan van untuk ambil dan hantar pekerja2 kat rumah..aku dulu mana ada lesen nak pergi sendiri..nak harap family pun semuanya bekerja..

bermulalah pekerjaan aku sebagai jurutol pada bulan 12 tahun 2006..tarikh xingatlah sebab dah lama..aku dapat dekat tol yang menghala ke Port Klang..dulu tol tu 50 sen tapi sekarang dah dirobohkan sebab dah cukup duit lah kan..kalau x buat apa dirobohkan kan?? tol tu bersebelahan dengan timbunan sampah..tersangat busuk ok! mula2 kerja terasa lah busuk dia tu tapi dah lama2 hidung aku dah lali dah..boleh x?? hahaha..aku menyampah bila user2 lalu tanya "eh xbusuk ke?", "hidung da lali eh bau sampah macam nie?"..eeee macam nak kena lempang sorang2 dengan aku! nasib baik users is always right! xboleh buat apa sebab dah peraturannya cenggitu..aku hanya mampu tersenyum kambing..

kerja tol nie ada 3 shift..pagi, petang dan malam..aku rajin gilerr kot kerja sebab seronok weyh! almaklumlah aku nie jurutol yang paling muda dan comel (motif??) jadi aku dikelilingi oleh akak2 yang berumur sikitlah dari aku..semuanya baik2 sangat..boleh jadi geng sebab 1 kepala..aku xde masalah lah kerja kat situ..orang kata seronoknya kerja tu sebab environment..dalam kes aku nie, environment nya adalah orang sekeliling termasuk orang atasan yang super sporting..environment yang lain macam alam sekitar tu xseronoklah, masalah bau sampah yang teramat busuk kot!

kerja tol nie senang je..kerja aku setiap hari duduk dalam lane melayan kerenah users sambil kutip duit..yang xbestnya bila kena dengan users yang menggatal..nak bagi duit tu bagilah betul2..nie nak ramas2 pegang2 tangan aku pe jadahnya! kenyit2 mata lagi hingat aku nak layan! ha emo dah aku nie! hahaah..ok relek2 cool sikit..ok sambung, lepas kerja, duit tu semua akan dikira diatas menggunakan mesin..makanya untuk nak cepatkan kerja, aku kira duit tu sendiri masa dalam lane..sambil tangan kanan kutip duit, tangan kiri pulak duk menyusun2 duit..disebabkan duit syiling kan so kena susunlah ikut ringgit dia..so bila dah bawak atas nak kira guna mesin kekadang leceh sebab mesin tu senang je buat duit semua berterabur..haih geram pulak! bila da kira jadi kerja aku senang, tinggal declare je duit tu tengok short ke x..jarang aku kerja short2 nih! tapi ada lah pengalaman aku kerja malam short rm10..pelikss aku nih! biasalah malam kan ngantuk..da short bayar jelah nak buat macam mana kan...

aku kalau rajin sangat, time aku off pun aku kerja tau! lagi2 kalau dibayar double atau triple, aku rembat je semua...raya cina pun kadang2 aku kerja..tujuan untuk kumpul duit nak masuk uni lah..kan banyak keperluan nak dibeli bila masuk u nie..tapi bahaya nya kerja nie bila lane yang kita duduk tu dirompak! pernah berlaku tapi bukan malam..dalam pukul 7 pagi macam tu..tapi bukan akulah mangsanya..nasib baik perompak tu hanya ambil duit..kalau mangsa tu cederakan lagi kesian kan..ada jugak kes lain seperti lori2 atau kereta2 atau kenderaanlah senang citer lalu kat tol tapi xberhenti pun! disebabkan tol tu xde palang, kenderaan2 yang kuang hajoo nie main laju je jalan! ooiii 50 sen pun xmampu nak bayar ke?? tapi yang baik pun ada, contoh kalau aku tertidur bila kerja malam, ada je kereta berhenti dan ketuk cermin tingkap lane kejutkan aku..kejutkan sampai aku bangun pun ada! haihlah manusia, yang baik baik sangat..inilah ragam manusia..macam2 ragam lah yang aku pernah jumpa, ada yang sombong pandang pun xnak..ada yang bagi duit sampai duit tu jatuh kat jalan..ntah hape ntah yang dikejarkan tu sampai xboleh berhenti sat bagi duit elok2 kat aku..ada yang bagi duit tapi semuanya token..peliklah diorang nie, 50 sen je kot! perlu ke kau nak bagi token?? masalahnya yang bagi token nie kereta mahal2! 

aku diberitahu dulu tempat kerja aku nie sebenarnya keras atau kata nama lain nya berhantu..aku xpernah nampaklah kan..nie pun orang yang ada pengalaman ternampak yang cerita..ofis nie ada 2 tingkat..di tingkat bawah letaknya bilik2 orang atasan macam manager ke macam tu..di tingkat atas ada bilik declare duit..bilik tu sekali dengan bilik supervisor..supervisor pun duduk bilik tu jugaklah..dan dari bilik tu, mereka2 orang atasan nie boleh pantau kereta2 yang lalu kat tol..ada jugak bilik rehat staff, pantry dan toilet..aku bukan nak cerita pasal bilik2 nie..yang aku nak cerita, ada 1 bilik kat tingkat bawah tu kosong dan besar...bilik tu jugak dikunci, dirantai dan dimangga..aku pernah pergi jenguk bilik tu dulu dan nak tahu aku nampak apa?? ada sebuah buaian dan sebuah anak patung diletakkan di buaian tadi..nie buaian budak2 kat taman tu bukan buaian baby..aku pernah tanya kat pekerja2 kat situ kenapa ada anak patung semua..tapi diorang kata jangan pergi tengok bilik tu lagi..tu je amaran yang aku terima..diorang pernah cerita tapi aku lupa kisah sejarah anak patung dengan buaian tadi..sorry korang..cerita macam gempak tapi last2 sekali aku yang lupa macam mana kesudahannya kan..kan macam xsyiokkk kan?? hahahaa..tapi scary kot..macam bilik tu ada penghuni sebab tu dikunci..aku xtau apa jadi kat ofis tu memandangkan tol dah dirobohkan..tapi kengkadang bila aku lalu depan ofis tu, aku nampak jugak orang..aku rasa xdelah dibiarkan kosong..berguna jugaklah bangunan tu..

ok yang nie part yang best..aku dan semua pekerja kat situ ibarat family gituuhhh..akak2 nie rajin beli2 makanan lepas tu share2 kat aku..muka haku nak tolak makanan?? memang xlah! aku lagi suka bab makan2 nih! diorang nie rajin beli meehun lambak tau..kenapa meehun lambak? sebab meehun sebungkus tu boleh 4 orang makan..cer try imagine berapa banyak meehun tu?? hahaha..meehun tu serious sedappp!! kalau rasa sekali pasti nak lagi! (aik macam kenal je tagline nie!) hahaah..lagi satu kalau salah sorang dari kami ada ter"short"kan duit ke apa, mesti yang lain turut ambil beratlah..semua kesian dan tanya macam mana boleh short ke apa macam tu..bukan buat dunno je..kan ada kekeluargaan disitu kan?? hahaah..

ha yang nie part xbest dah..sebab aku berhenti dari pekerjaan nie adalah aku ditukarkan ke tempat tol yang lain dan environment nya yang sangat xbest...dapat akak2 yang xnak berkawan dan xmesra..dengan geng2 dia je kawan, dengan aku tegur pun x! sadissss sangat...dapat orang atasan yang garang..sampai aku nangis2 weyhhh..aku rasa xsampai seminggu aku dipindahkan, aku terus berhenti..cara aku berhenti tu korang jangan ikutlah sebab aku main lari je..hahaaha..alah budak2 lagi xtahu macam mane nak buat resign letter..aku xdatang selama 3 hari berturut2 dan terus dilabel berhenti tanpa notis lah kot..aku rasa kalau aku mintak kerja kat ofis sana confirm xboleh dah sebab mesti nama aku da blacklist...hehehehee..nasib dah xjumpa pekerja yang kenal aku kalau xmalu!!

badan aku dah lenguh2 dah nie duduk menaip baru 1 pengalaman kerja..aku nak cerita lagi 1 pengalaman kerja nie..nasib ada 2 je pengalaman kerja, kalau xkena sambung next entrilah nampaknya..ok jom aku nak storyyy..

2. Promoter

                                  

aku start kerja promoter nie masa sem last degree dulu..sem 6 ketika itu..aku buat part time je..aku jadi promoter di salah sebuah shopping mall kat klang nie..xyahlah bagitahu shopping mall apa eh..aku dapat kerja nie pun sebab masa tu tengah jenjalan dengan ibu aku kat dalam shopping mall tu..borak2lah dengan promoter kat situ..dia kata nak orang..aku rasa keterujaan aku nie melampau2 masa tu sebab dah dapat kerja even promoter tau! aku apa lagi pergilah interview..masa aku datang interview, aku kena pakai pakaian kerja sebab terus boleh start kerja masa tu..masa kerja aku bermula pada pukul 6.00 petang sampailah ke pukul 10.00 malam..mula2 kerja aku diajar macam mana nak tulis resit..kan kekadang tu ada discount kat baju kan..dan senior aku tunjuklah macam kalau seluar jenis straight cut kat belah mana..macam mana nak cari seluar yang kat bawah2 tu..kadang2 customer nie bila dah sepahkan xreti nak kemas..maksudnya xreti nak letak balik tempat asal..dah xjumpa kat mana, tanyalah aku kan..aku sedia membantu! cewahh!

tapi pekerjaan nie yang xbestnya penatlah sebab aku kena berdiri sepanjang masa sampai balik xboleh duduk! curi2 duduk bolehlah..kalau exec2 lalu ke kena cepat2 bangunlah..ermm bosan pun ada sebab kalau xde customer kau nak layan apa?? hahaha..layankan diri sendiri jelah..hehehe..tapi bolehlah borak2 dengan promoter yang lain..kau boleh tawaf mall tu untuk hilangkan bosan..kadang2 senior aku tu suruh aku OT hari ahad masuk pukul 1 petang sampai 10 malam..aku nie bukan apa, kekadang aku malas jugak sebab nak rehat hari ahad kan..aku pernah OT hanya beberapa kali jela..xselalu..

disebabkan aku sem akhir dan aku kena siapkan final year project, makanya aku selalulah ambil cuti...xdan lah aku nak settlekan fyp kalau kerja..disebabkan banyak kali cuti, aku dimarahi oleh senior aku..orang dah marahkan so untuk apa aku nak kerja lagi? dah dia kata "kalau nak kerja buat cara nak kerja, kalau xnk berhenti je"..then aku reply "ok saya quit!" haish geramm masa tu..bukan xnk datang sebab memang xboleh datang..aku kena present fyp aku kot..salah aku jugaklah sebab tengah belajar pun nak kerja! ngengade! so i'm deserve it!

aku xjumpa langsung senior aku tu..jumpa hanya sekali nak ambil gaji je waktu tu..hehehe..aku xtahu nak cerita apa sangat pasal kerja promoter nie sebab xde sangat kenangan..yelah dah aku kerja hanya 2 bulan nak kenangan apa?? sebab tu cerita sangat pendek! haha..

oklah aku rasa hanya nie je kot yang aku mampu cerita sekarang nie..aku pun bukannya banyak sangat pengalaman kerja nie tapi once kau dah kerja, bila kau nak kerja tempat lain, masa interview tu kau adalah point nak cakap yang kau pernah kerja even promoter tau..hahaha..merepek aku nih! biasalah dah petang2 nie otak pun dah senget! 

p/s: tunggu next entri aku nak merepek pasal apa pulak k! daaa~~ ^_^








9 comments:

  1. It's amazing to watch your experience troughout your life.. Awak belajar Master hebatlah.. harap boleh capai seperti awak.

    ReplyDelete
  2. Perkhidmatan pos antarabangsa paling murah!
    Kadar penghantaran paling murah berbanding syarikat penghantaran yang lain. Layari laman web www.viabox.com untuk mengetahui lebih lanjut. Dijamin laju dan selamat. Kepuasan anda adalah keutamaan kami.

    ReplyDelete
  3. Nk tnye soalan math yg mse nk keje tol tu payah tak. Hehehe

    ReplyDelete
  4. nak tanye dulu mase brhenti jadi juru tol diorg ad mnx ganti rugi tak bila kita gagal bg notes ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xd sis.. Diorg buat xtahu je..hehe

      Delete
    2. nak tnye selain dr soalan math ap lg yg diorg tnye boleh share x?

      Delete
  5. nak tanya tempat kedua kerja tol tu dpt kt mana...tq share pengalaman

    ReplyDelete