Thursday, February 13, 2014

How to install LinkWithin into your blog

LinkWithin nie aku pun baru je letak dalam blog...sebabnya aku nak letak benda nie, bila aku view blog orang lain, aku nampak title "Anda mungkin juga meminati" kat ruangan bawah blog diorang..macam ada link untuk view post yang lama2..jadinya aku macam tertariklah..lepas tu bila nak buat, kenapa lah macam payah sangat aku nak install benda nie?? bila baca guide pun xboleh2..x sesimply apa yang dalam guide tu cakap..then aku cari punya cari sampailah aku terjumpa blog sorang mat salih nie..memang detail dan aku paham sangat! so sekarang aku dah install..anda bila lagi?? cehh! hahaha..lepas dah dapat tahu cara2 nak install, aku nak lah share pada sesiapa yang belum tahu caranya..

first kamu semua kena pergi ke laman web linkwithin seperti di bawah ini..


lepas tu isi apa yang dia nak tu..untuk platform kamu kena pilih blogger untuk URL nya ".blogspot.com"..width pulak adalah kelebaran post2 yang kamu nak tunjuk..normally orang akan letak 4 atau 5..seterusnya klik "Get Widget"..


ok kamu akan jumpa page seperti yang tertera di atas...percayalah kalau kamu terus klik "Add Widget", akan error sebab bahagian "Edit Content" tu xboleh kosong..kes aku, aku xjumpa code nie..mana aku nak cari nie kan? ok senang je, kamu "Back" balik dan akan pergi ke laman utama...untuk Platform kamu pilih "Others" dan klik "Add Widget" semula..selepas itu kamu akan jumpa code ini..apa lagi, copy paste lah! ulang step pertama tadi, dan copy paste code tadi di ruangan "Edit Content"..then klik "Add Widget" semula..untuk title selalunya blogger2 akan letak "Anda juga mungkin meminati"..tapi terpulang..nak letak ayat yang lain macam pun boleh yang penting orang paham..hehehe..


step seterusnya apa eh?? aku dah lupa dah..hahaha..aku rasa lepas klik, kamu akan terus ke bahagian "Layout" blog kamu dan drag "Anda juga mungkin meminati" tadi ke ruangan bawah..seterusnya klik "Save Arrangement"..its done! bila kamu view blog kamu, dah appear lah linkwithin tadi..its simple kan?? simple lah pada yang tahu buat...pada yang xtahu, selamat mencuba tutorial ini! ^_^


4 comments:

  1. Assalamualaikum, ya ukhti.

    Alhamdulillah, terima kasih atas tutorialnya awak. Puas saya cari masalah nak letak LinkWithin ni sebab masalah kita sama (tiada code), bila tanya blogger lain tak dibalas pun pertanyaan saya. Hihi... Thank you so much tau! ;)

    Singgah sebentar ke http://connazleah.blogspot.com dan salam perkenalan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orait xde masalah...salam perkenalan jugak..thanks sebab sudi singgah blok saye..=)

      Delete
  2. Thanks you sooo much sis! I da try byk kali x dpt..asik error je..last2 jumpe jugak solution through your entry ni =) tenkiu ye! yeay..da ade linkwithin

    jom drop by my blog at http://mizaharun86.blogspot.com/

    salam perkenalan!

    ReplyDelete