Tuesday, April 15, 2014

Aku Tak Pernah Terfikir..Tapi..

Impian aku waktu kecil selain nak jadi saintis aku nak jadi guru atau pendidik..tapi bila besar...

Aku xpernah terfikir pun nak mengajar sebab aku ambil jurusan Management Math dan aku bekerja di dalam ofis..aku fikir untuk mengajar biarlah aku habiskan master dulu dan kalau ada rezeki sambung PhD insyaAllah..dah dapat gelaran Dr baru boleh mengajar..jauh sungguh perjalanan aku..

Aku xpernah terfikir nak jadi guru sekolah sebab nak jadi guru sekolah perlu ambil KPLI atau DPLI..belajar lagi..orang kata susah nak lulus..daripada guru sekolah baik aku jadi pensyarah..bukan nak sombong bangga diri..cuma itu je jalan nya sebab aku dah ada degree..malas untuk berpatah balik..

Aku xpernah terfikir nak jadi pendidik sebab aku xde skill mengajar orang..aku xtahu tahap kesabaran aku setinggi mana..aku takut aku xdapat buat..aku takut student tu lagi pandai dari aku..xde keyakinan diri pun susah untuk aku berdiri di khalayak manusia bergelar pelajar..macam presentation dan I really2 HATE presentation!!

Tapi...

Aku pernah terfikir nak jadi guru di kolej swasta untuk dapatkan pengalaman mengajar..aku pernah rasa berkobar2 untuk mengajar sebab aku rasa bidang aku lebih sesuai ke arah itu..

Tapi..

Aku xconfident..
Aku takut..
Aku risau..
Aku pernah apply mengajar tapi permohonan xdiluluskan..

Subjek apa pulak yang aku boleh ajar?? ada ke?? kalau orang kata aku pandai math..aku xrasa aku dah layak digelar pandai semata mata aku ada ijazah sarjana muda dalam management math..kalau orang kata aku boleh mengajar math..aku xyakin..nampak macam aku underestimate diri aku sendiri kan? xcuba  maka xtahu..xkenal maka xcinta..(motivate diri sendiri)

Kenapa aku merepek dan membebel nie?? sebabnya..

Hari ahad yang lepas aku terima panggilan dari ibu aku berkenaan menjadi guru ganti di salah sebuah sekolah di Klang..bukan ganti sesiapa pun..ganti kakak aku nak bersalin bulan nie tinggal tunggu hari je..disebabkan sekolah tersebut kekurangan guru, makanya kakak aku rekemenlah position guru ganti nie..

Aku macam nak macam xnak..daripada aku xbuat apa2 kat rumah baik aku mengajar..balik pun tengah hari..aku kan dah jadi penganggur kehormat kelas pertama sekarang..hampir 2 minggu jugak aku dah duduk rumah..tujuan berhenti kerja sebab nak belajarlah..nak focus konon tapi assignment berlambak xsentuh2..buruk perangai eh! 

Dan semalam aku dah confirmkan dengan kakak aku tentang persetujuan aku nak jadi guru ganti..dan baru je tadi kakak aku call, sekolah dia boleh ambil aku tapi kena attend interview kat PPD..kena bawak segala dokumen yang ada macam sijil degree etc..kalau aku betul2 boleh mengajar, sekolah tu boleh serap aku sebagai guru tetap..

Tapi..

Aku masih terfikir nak ke xnak...

So?? agaknya apa keputusan eku eh?? kalau korang jadi aku, korang nak x??

Hurmmmm..entahlah..masih berfikir...sambunglah next entri..

P/s: Bosan jugak duduk rumah tapi kadangkala seronok xpayah bangun pagi2 sangat..hahakkss!





2 comments:

  1. Salam.

    Kalau nak, teruskan. Soal halangan ketepikan dulu. Insya-ALLAH awak dapat apa yang awak nak.

    Macam kes saya last year (April 2013) ada kekosongan jawatan kerani dan guru ganti kat daerah saya. Saya pun cuba nasib biarpun kelulusan saya terlalu tinggi untuk jawatan tu (kerani nak spm, guru ganti nak diploma). Alhamdulillah, pegawai kat PPD masih terima saya untuk ditemuduga cuma dia terus terang tak boleh terima saya sebab integriti so okay la saya terima kegagalan tu dengan hati terbuka.\

    Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia tak siapa yang tahu. Hihihi.

    Wish you all the best sahabat! :)

    P/S: Seronoknya sambung master, saya nak sambung master ni entah bila la...tak larat nak balik semenanjung dah. Hihihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih awak...mungkin cuba dulu kot interview tu..xmengharap sangat pun..kalau dapat ok kalau x xpelah bukan rezeki namanya.. =)

      Delete