Tuesday, May 27, 2014

Pantang Larang Semasa Mengandung

Hye korang!!! well aku dah sah pun preggy almost 6 weeks..confirmation by doctor pagi tadi..akhirnya bila doctor dah confirmkan nie aku pun berbunge2 rianglah...rasa lega bila pakar sendiri yg confirmkan tau daripada kita check urine sendiri dan confirmkan untuk diri sendiri macam apa yang aku buat..hehehe..bila dah pregnant macam2 pantang larang yang aku sendiri google kat tenet yang xboleh kita buat atau amalkan...agak risau sedikit kat situ..orang kata kalau kita terdetik sikit pun akan jadi kat anak kita..Astaghfirullahalazim...semoga dijauhkan benda2 yang xelok nie..ameen...

Aku boleh je ikut pantang2 larang yang ada kat tenet dan petua nenek dan ibu aku..cuma betul ke ibu hamil xboleh makan sotong?? dikhuatiri anaknya akan terbelit tali pusat ketika nak bersalin...sotong feveret aku weh! hampir setiap hari aku makan sotong sebab sotong kat rumah aku nie bertimbun2..boleh suggest kat jiran2 pi beli sotong kat rumah aku naa..hahaha..hari2 ibu aku masak sotong..bila nak makan lupalah segala pantang larang sebab dah masak sambal tumis sotong kan..xterliur aku nak makan? daripada air liur aku meleleh dulu baik aku ngaapppp! hahahaha...hopefully baik2 aje anak ibu kat dalam ye..sihat2 ye..Insya Allah xde pape..yang penting jangan ingat sangatlah..bila dah nampak sotong terbentang depan mata tolong ingat pantang larang nie ye! kadang2 rasa macam xnak percaya..tapiii....*take note to myself*

Lagi pantang larang nya ialah xboleh tengok benda pelik2 kerana dikhuatiri anak akan kenan..uisshhh mintak dijauhkan sangatlah yang nie..hari2 aku doa supaya anak yang aku kandung sempurna sifat Insya Allah..masalah aku, aku kan kaki wayang..hari tu movie Godzilla kan baru keluar..aku beriye2 nak tengok sebab mesti taste aku genre movie yang cmnie..tapi bila diwar2kan kat nenek I, aku serta merta diharamkan untuk tengok movie2 yang sedemikian ghupa...hai lah badan..malang yang makin berbau2 gamaknya..tapi xpelah untuk anak aku nie, aku relakan jua wahai Godzilla..cepat2lah kau nyah dari pawagam kat Malaysia nie..hehehe..movie2 yang sedemikian yang sama rupa macam horror movie..ibu mengandung nie xboleh terkejut..so nanti aku tengok movie hantu kang terkejut2 anak aku dalam perut nie..Insya Allah ibu xtengok ye sayang..*demi anak ku!*

Minum susu soya pun sebenarnya xboleh amalkan sebab dikhuatiri anak akan mengalami tulang yang rapuh..ok cerita nie Zaty cerita kat aku hari tu..dia ada seorang makcik ke sapa2lah..aku lupalah..ada amalkan minum susu soya semasa hamil..bila anak dia lahir dan sekarang dah berapa tahun aku xpasti, gigi anak dia rapuh..aku xpasti rapuh yang camne..mungkin xkuatlah..asek tercabut je barangkali..so aku baru minum 2 pek soya..dan xkan minum dah..mungkin lepas nie aku akan amalkan susu khas untuk ibu mengandung..susu Enfamama..suggestion by kawan aku, dia kata, compare Enfamama dengan Anmum, baik minum Enfamama sebab kurang gula..Anmum kandungan gulanya tinggi..takut dapat kencing manis..aku nie dah lah besooo..takutlah mudah kena kan..better beli Enfamama walaupun aku ada baca kat google, rasa susu nie hanyir2 sikit..gullpp..erm xpelah demi kesihatan anakku akan ku gagahi jua minum susu tu..eerrkkk..

Yang paling pantang sangat ketika mengandung nie janganlah berdetak detik dalam hati tu bila nampak sesuatu atau seseorang yang tidak sempurna sifat..Astaghfirullahalazim semoga dijauhkan..selalu beristighfar bila hati dah terdetik..berdoa semoga anak dalam keadaan sihat dan sempurna sifat..bila kat rumah xde masalah..time tengok tv tu elakkan tengok cerita2 yang kurang enak ditengok..tengok yang cantik2 je..aku kan suka kpop so aku bedal lah tengok kpop je..kan kiut miut je semuanya..hehehe..aku pun sebenarnya tipulah bila keluar pergi rumah orang kawen ke xterdetik langsung bila nampak kanak2 OKU ni..tapi cepat2 aku jauhkan diri aku dari mereka dan beristighfar banyak2 dalam hati..kalau takut sangat jangan pandang mereka..buang jauh2 pemikiran tu..jangan terlampau berfikir sangat..tu yang aku buatlah..

Pantang larang yang lain2 tu silalah goggle sendiri..

Ok dah habis..malam nie nak pergi beli sat susu Enfamama dan esok boleh start minum..

P/s: Doctor suggest tadi pergi buat checkup kat klinik kerajaan dalam early July tapi aku nak pergi dalam pertengahan Jun..Ok maa sebab tadi test UPT dua2 line pekat dan terang lagi bersuluh..so xde masalah bila checkup kat kerajaan..semoga dipermudahkan segalanya..EDD 23 Jan 2015..ketaqqqqq!








No comments:

Post a Comment