Thursday, May 8, 2014

Majlis Bertandang Yang Sangat Meriah!

Disebabkan aku terlampau bosan sangat hari nie, entah kenapa tetiba terdetik pulak nak update entri tentang majlis bertandang. Well majlis aku berlangsung pada 30 March yang lalu dan majlis bertandang atau majlis belah suami aku pada 26 April yang lalu. Weh hampir 3 minggu dah majlis baru nak update sekarang ke?? 

Kenapa lama sangat kan gap sampai 3 minggu untuk majls belah lelaki? Sebabnya kakak2 ipar aku nie banyak yang kerjanya mengajar dan tarikh 26 April tu semuanya ada free time. Dan tarikh itu dipersetujui oleh semua pihak. 

Aku xde gambar tapi aku ceritakan sikit eh tentang suasana majlis tu. There we go!

*Taraaaaa!! This is me before and after. Thanks kak Shikin!! Antik angat!*
Sadly to say, this is the only one picture that I have. Sobs..

Majlis berlangsung pada pukul 3 ptg sehingga 7 malam. Ketibaan pengantin sangat dialu2kan pada pukul 12 tgh hari. Sebabnya biarlah orang sebelah nie menjamah dulu apa yang ada supaya xbertembung dengan tetamu. Aku gerak dari rumah pukul 1 seperti yang dijanjikan dan dah diwar2kan. Dan last minit diberitahu pulak suruh sampai rumah lelaki pukul 1.45 ptg pulak dah. Rumah kami sekangkang kera jer beb bukan sekangkang gajah. Kalau laju ambil masa cuma 15 minit je camtu. Boleh je gerak lambat tapi jiran2 dan sedara mara semua dah berkumpul kat depan rumah pukul 1 tu. Nak buat macam mana kan so kami pun geraklah jugak.

Gerak pun dah macam kura2 sakit kaki, kami pun sampai dalam pukul 1.20. Xde buat apa cuma melepak dalam kereta jelah. Perangai aku satu je yang aku pantang, aku xsuka tunggu lama. Naik hangin jugaklah masa tu. Kami kena tunggu ketibaan keluarga pengantin biras aku dan baru boleh bergerak seiring. Xkanlah aku masuk dulu kot. Kata pakej pengantin berduet keehnnn. Haha. Oh ya! tema baju pengantin lagi satu tu pink kalerr loorr.

Ianya sebuah majlis yang sangat2 simple tapi meriah. Tema majlis tu adalah Hi-Tea dan majlis kesyukuran. Maksudnya no nasi! Nasi hanya dihidangkan kepada orang sebelah je. Untuk tetamu cuma ada soto, spagheti, kambing golek, roti bakar, kuih muih ada 7 jenis dan etc. Seriously sebagai pengantin aku dah xberapa ingat dah menu majlis tu. makan yes i'm number one! Ekekeke. 

Majlis itu diraikan untuk 2 pengantin. Kiranya abang dan adiklah nie. Abg ipar dan suami akulah siapa lagi. Kami xbersanding cuma bergambar je di pelamin. Sangat jimat cost sebabnya pelamin buatan sendiri ok! Simple and nice! Sorry to say gambar xde dalam simpanan. Kat camera orang berlambak. Fullstop!

Menjadi pengantin adalah salah satu cabaran bagi suami aku agaknya sebab dialah pengantin, dialah tukang jaga lauk, dialah yang beli ais, dialah segala-galanya, last2 aku?? krookk krooookk krroooook dalam bilik. Abg, penat ok nak membuntut je mana abg pergi? Sedar ke tak? haiyoooo~~

Memang xdijangka tetamu tersangatlah ramai. Pukul 3 start je majlis xputus2 orang datang sampailah ke malam. Makanan yang paling laku sekali adalah kambing golek. Disebabkan terlebih2 laku, kambing yang habis dulu. Tetamu sanggup beratur panjang semata-mata sebab kambing kot. fiuhh! kalau aku xsangguplah mak nie nak beratur weehhhh. Buat kejang kaki je berdiri lama2.

Majlis yang berlangsung nie memang menguji kesabaran ipar2 aku. Korang bayangkan pukul 5 lebih ke 6 lebih camtu, makanan dah habis! sapan! licin! Cuma ada roti bakar je. Ipar2 aku nie terpaksalah keluarkan semua makanan2 yang ada kat dapur tu pergi hidang kat tetamu. Makanan yang paling bertahan adalah roti bakar. Bila makanan dah habis orang tumpulah kat makanan yang ada je. Dah roti bakar je yang xberapa nak luak, apa lagi sapan jugak akhirnya. 

Aku ingat pukul 7 tu dah xde lah orang, rupa2nya orang xputus2 datang sampai ke pukul 9 malam. Ya Allah aku kawen dengan selebriti ke? Tapi sempat jugaklah aku balik rumah dan mandi bersih2kan diri lepas tu baru balik rumah mak mertua.  

Meriah tapi terlampau penat sebab panas terik plus bahang dengan berbaju pengantin. Nasib baik xde sesi outdoor kalau xdah macam zombie ke hape muka aku nie sebab make up dah luntur. 

Moral of the story: "If you fail to plan, then you plan to fail". Yang failed nya makanan dah habis belum tiba waktunya. 

Ini satu pengajaran jugaklah buat keluarga mertua aku. Suami aku ada 3 lagi adik dia yang xkawen. So hopefully dapat planning betul2 lah lepas nie. Biar makanan berlebih tapi jangan xcukup. Ayat yang selalu ibu dan nenek aku cakap bila kami buat kenduri. Macam our family prinsip lah kononnya.

For those yang nak buat ala2 macam kenduri belah suami aku nie, plan betul2, cantik2, mantap2, kalau  x maluu hooiii! orang datang nak makan apa? nasib baik banyak back up. Jangan lupa sediakan makanan lain IN CASE makanan yang dihidang dah habis. Biasalah kenduri xde catering sibuklah sikit tuan rumah. 

P/s: Dah xrasa macam pengantin dah hari tu tapi aku tetap seronok.




No comments:

Post a Comment