Monday, August 11, 2014

16 weeks preggy #Alhamdulillah

Alhamdulillah sekarang nie dah 16 weeks bersamaan dengan 4 bulan dah preggy..sebelum mengandung memang nak sangat mengandung..bila dah mengandung macam2 dugaan dan cabaran perlu aku tahan untuk baby dalam perut aku nie membesar..mula2 masa dapat tahu preggy tu badan aku ok je sihat walafiat sangat..makan pun belasah je apa nak makan..bila dah masuk minggu ke-7 dan ke atas mulalah rasa mual semacam..xboleh makan itu lah ini lah..memang rasa xtahan aku nak menahannya..sampai menangis bila muntah2..bulan puasa bulan yang sangat mencabar bagi aku..boleh dikatakan setiap hari bila bersahur dan berbuka aku akan muntah..perggghhh pernah sekali keluar ikut hidung..perit xterkata..tapi tu lah ibu aku cakap nak jadi ibu bukan senang..so hamekk kau!

Bulan nie masuk 3x aku pergi checkup..bulan nie kena pergi checkup on this wednesday..hopefully xdelah kencing manis dan darah tinggi sebabnya setiap kali checkup doctor akan ambil darah..dah lah sekarang nie hari raya..bila hari raya minum manis nie xboleh dinafikanlah..kalau boleh xmolah minum air gula lagi..walaupun aku rasa air gula tu biasa je tapi xnak lah minum lagi..cukuplah sekali masa first checkup hari tu sebab berat badan lebih 80kg..tapi alhamdulillah aku xde pun kencing manis..tapi takut jugak kemungkinan akan ada..so dari sekarang aku kenalah jaga walaupun sekarang hari raya..ermm..

Banyak orang kata bengkak kat kaki masa mengandung terjadi masa kandungan dah 8 bulan..tapi aku baru 4 bulan kaki dah bengkak..nie bengkak mengandung ke bengkak jalan?? yelah aku kan kuat jalan..untuk hilangkan sikit2 bengkak tu aku sapu dengan minyak anugerah..alhamdulillah bengkak susut tapi still sakit lagi..kadang2 baru bangun tidur nak jalan susah sebab kaki sakit..aku risaulah kalau ada sakit lain kan..

Bukan bengkak je..stretch mark kat perut nie pun dah berleluasa gamaknya..setiap malam sebelum tidur dan pagi lepas mandi mesti sapu losyen stretch mark..ada orang kata stretch mark nie xboleh hilang..betui ka?? alhamdulillah suami terima walaupun perut aku buruk..teett!! kenalah terima sebab mengandung anak dia jugak! pada suami2 yang xterima perut isteri cenggitu memang kuang ajooo! nak kena belasah?

Sekarang nie untuk kesihatan baby aku amalkan minum susu kambing wildan dan makan kurma nabi..kurma nabi nie xmuak..macam kurma2 lain aku makan sebiji je dah muak..tapi kurma nabi nie mahal berbanding kurma2 lain..aku beli 1 tupperware kecik je dah RM40..tapi untuk isteri kan bak kata hubby aku..sanggup tu..dia yang nak aku makan so kenalah sanggup..


Macam nielah rupa susu kambing wildan tu..susu kambing kan banyak khasiatnya..boleh elak dari baby terkena jaundis (kuning)..aku baru je start minum susu nie..dulu masa aku baby memang aku ada jaundis teruk..takut anak aku pun ada nanti..so boleh elak baby terkena jaundis semasa dalam perut lagi dengan minum susu kambing..susu nie xde rasa hamis pun..aku beli yang perisa coklat..takut perisa asli aku xlalu..serius sedap gilerrss! harga susu nie RM 45..lagi satu susu kambing yang orang suggest kat aku adalah suffy goat..yang itu lebih kepada baby..tapi sesuai jugak untuk ibu mengandung..harga susu suffy goat RM40..


Ini antara khasiat susu kambing wildan..bukan ibu mengandung je..student, orang tua semua boleh minum susu nie..pada yang preggy tu cubalah susu kambing nie..kalau dah deliver nanti dan tetiba anak ada jaundis ibu pun terpaksa minum susu kambing..so nak xnak kenalah minum untuk baby sihat..cehhh macam mempromosikan iklan je aku nie..haha..

So far aku amalkan nie je semasa mengandung..dulu ada makan salindah tapi entah mana ntah botol tu tercampak kat dalam rumah nie pun aku xtahu so dah xde makan tu..disebabkan aku dah masuk trimester ke-2 masa checkup hari tu doctor bagi obimin..aku amalkan susu kambing, kurma nabi dan obimin je setakat nie..insyaAllah baby sihat dengan jayanya dalam perut nie..

P/s: Hari tu aku rasa macam ada ketukan kat perut 2x..adakah aku sudah merasa pergerakan baby waktu tu?? I think so..teruja aku jadinya..

No comments:

Post a Comment