Monday, March 30, 2015

19 January 2015..fuhh lega!

Hai semua!! ape khabar?? fuhh dah lama betul tinggal kan dunia blogging nie..malas nak menaip sebab dah sarat pregnant masa tue..(apa kena mengena sarat pregnant dengan malas nak menaip ye dokk??)..haha..kalau korang tengok entry aku yang sebelum2 nie kan aku bagitahu yang aku excited sungguh bila rasa baby dalam perut gerak kan..so sekarang ni aku nak bagitahu yang aku dah selamat bersalin pada 19 January 2015! yeayyyyhhh lepas segala azab sakit bersalin weyhh!!

Akhirnya rasa jugak sakit bersalin tu macam mana..sakit yang tak boleh digambarkan langsung..dulu masa pregnant beriya nak gap anak first dengan second tu dekat..bila dah rasa sakit azab bersalin tu terus tanamkan tekad dalam diri nak gap anak lepas nie 2 tahun..phewww sakit oiii..(kalau termelekat awal rejeki tu namanye..hahaha)

Meh aku share sikit time2 kemuncak aku dah nak bersalin tu..

16 hb hari jumaat sebenarnya dah keluar tanda lendir plus darah..sebelum tu pon dah keluar lendir putih hari2..bila dah keluar darah ni aku kena get ready jelah..anytime je boleh sakit..so sepatutnya kalau dah keluar tanda begitu aku kena terus ke hospital tapi aku xrasa sakit langsung..xsuka stay hospital punya pasal aku buat derkk jelah..sampai hari ahad pagi tu aku dah rasa sakit pinggang kejap2..first baby kan so xtau sakit contraction tu cmna..sampai petang aku rasa makin sakit tapi xpergi hospital lagi..aku try nak pergi klinik untuk cek bukaan je..tapi semua klinik tutup sebab hari ahad..last sekali aku try pergi klinik salina klang..kebetulan klinik tu bukak..aku cerita lah kat doktor semua pasal sakit aku then doktor tu suggest aku terus ke hospital takut jadi apa2 dekat baby..lepas tu terus aku direct ke PPUM..

Kat PPUM plak bila aku bagitahu je dah keluar lendir plus darah terus kena tahan dalam labor room dulu untuk cek bukaan..masa tu doktor cek dah bukak 2cm..terkejut jugak masa tu..terus kena tahan wad..masuk wad dalam pukul 6.30 ptg..kat PPUM 1 bilik share 4 orang tapi wad aku tu ada 2 orang je..2 lagi kosong..patient sebelah aku tu dah sakit2 dah sampai nangis2,.lepas ibu dan husband hantar aku kat wad terus diorang gerak balik..tinggallah aku berdua je..lepas maghrib jiran aku tu dah ditolak ke labour room sebab dah bukak 5cm..tinggal lah aku sorang..xlama lepas tu aku dah rasa lain macam dah..sakit contraction tu datang tiap 5 minit..bila nurse cek baru bukak 3cm..apesal sakit sangat nie padahal baru bukak 3cm kot!! bila dah sakit2 tu kalau baring atau duduk makin bertambah sakit..so aku berjalan2 lah kat wad tu..ada sampai satu tahap tu aku nak mintak czer je sebab xtahan sakit tapi otak aku waras lagi dan masih boleh fikir susah nak jaga perut kalau czer..so time tu terpaksa tahan jugaklah sakit tu..sampai bukak 5cm aku ditolak masuk ke labour room..

Masuk labour room pukul 1.30 pagi..bukak je 6cm aku terus rasa nak teran..rasa macam ada benda nak keluar tapi tersekat..aku hanya diberi gas untuk disedut untuk hilangkan rasa sakit tapi sakit tu still rasa kot..cuma kau lalok jela kalo sedut gas tu sampai xboleh bukak mata..lama jugak bertarung nyawa dalam labour room..sejam setengah aku teran untuk keluarkan kepala baby sahaja! bayangkan betapa seksanya time tu..tepat 5.23 pagi aku dah selamat bersalin..tu yang fuuhhhh lega sangat tu! keluar je baby terus baby diletak atas dada aku untuk digunting tali pusatnya..aku pegang dan bagi salam kat umat nabi muhammad yang baru nak tengok dunia..alhamdulillah..hilang segala sakit lepas baby keluar..sakit kena jahit pon hilang lepas tengok baby terkedip2 mata nye kat sebelah aku..happy sangat time nie tapi letih ooiii!!

Masa berpantang pulak aku nie jenis xpantang betul2..jalan pon laju xslow2..yela aku rasa macam dah xsakit sebab tu main redah jalan laju..bila pantang rumah mak mertua, bapak mertua aku selalu tegur jalan slow2..selalu tungku..tapi aku malas sikitlah nak bertungku bagai nie..hehee..mula2 je rajin..dah pantang beberapa minggu mulalah kemalasan melanda diri..tapi kadang2 aku buat jugak cuma xhari2..tapi weyhh bila dah jalan laju xingat dunia tu baru aku rasa kaki kanan aku kerap sakit dan lenguh..tu maknanya sistem dalaman kita belum betul2 pulih..so kesimpulannya?? berpantanglah secara berhemah ye!

3 hari berpantang aku dah pergi mengurut..3 hari jek ngurut..kalau nak ambil banyak hari pon xpe..depends kita lah..badan kita kan..cuma lepas berpantang pon sepatutnya kena mengurut jugak tapi tukang urut yang biasa urut aku tu sakit masuk hospital..so terpaksalah tunggu dia betul2 pulih untuk urut aku balik..hurmmmm..

Bab makan pulak aku xjaga sangat..wahahaah..tu pasallah sekarang ni dah habis pantang pon badan aku xberapa sihat sangat..bila makan tu kadang2 aku cuit sikit2 meehun..makan makanan berangin..kesannya kena pada anak..ha padanlah muka aku kan!! anak aku breastfeed so memang 100% kena jaga makan macam elakkan makanan sejuk dan berangin ni sampai baby 6 bulan..secara xsengajanya ia mendidik aku supaya bersabar..hurrmmmm lagiiiii..

Dari segi pemakaian bengkung pulak..pakailah hari2 ye mommies2 yang tengah berpantang!! jangan jadi macam aku pakai pon kadang2..rimaslah bengkung xsuka sebab sekarang musim panas..pakai bengkung kan kena ketat2 so bila nak susukan anak tu jadi xselesa..so aku malas nak pakai just sapu je krim halia kat perut..that's it!

Jomlah tengok gambar baby aku pulak!winkk!


Nama diberi Areeq Alfy Hazimy bin Mohd Zubair..berat masa lahir 3,30 kg..gambar ni umur die dah sebulan lebih..sebulan checkup berat dah naik 4,40 kg..2 bulan checkup naik lagi 5,30 kg..penangan susu badan gamaknya nie..

Oklah nak stop sebab banyak lagi story yang aku nak cerita next entry..bye! 

2 comments: